Primary Advertiser

הנגב אוהב דגים: כך גדלים דגי הברמונדי בדרום

אסף לבנון, בשיתוף ברמונדי ישראלי

28.7.2020 / 8:00

דגי הברמונדי שמגדלת חברת Aquatech Fisheries גדלים במערכת סגורה בין המתקדמות בעולם בתנאים מבוקרים, ללא כימיקלים ואנטיביוטיקה ובפיקוח וטרינרי, ומוכיחים שגם דגים יודעים להפריח את השממה

גידול דגי ברמונדי בנגב. יח"צ,
גידול דגי ברמונדי במערכת סגורה בנגב/יח"צ

מאת: אסף לבנון

לפעמים כישלון יכול להוביל להצלחה גדולה. זה השיעור שקיבלה Aquatech Fisheries. החברה, שהוקמה ב-2012 ברמת נגב שמה לה למטרה לתרום את חלקה בהפרחת השממה על ידי גידול דגי דניס והשקיעה לצורך כך מעל ל-120 מיליון ש"ח. התכנון היה מרשים: מתקן סגור בגודל של 10,000 מ"ר הכולל תשתית לגידול דגים עם מכלי בטון גדולים ותהליכים מורכבים לטיפול במים. העבודה הייתה ארוכה - כשלוש שנים. כשהחלה החברה לגדל דגי דניס במתקן - היא גילתה שתכנונו לא היה מתאים לצורך זה.

"הופתענו מלא מעט בעיות שהתגלו במהלך ההקמה ואחריה", מודה מורדי ללוש, מנכ"ל החברה. "התכנון לגידול דגי דניס לא היה נכון ולכן הפעילות לא הייתה מוצלחת. לקח לנו שנה וחצי להגיע למסקנה הזאת ולהודות בה. כשזה קרה - לא הרמנו ידיים. החלטנו להחליף את סוג הדג שאנחנו מגדלים".

אקווטק. עמיר טירקל,
שינו כיוון מדניס לברמונדי. Aquatech Fisheries/עמיר טירקל

ההחלטה נפלה על דג הברמונדי, סוג דג שלא היה מוכר ופופולרי במיוחד בישראל עד לפני שנה. חבל שכך, שכן הברמונדי הוא דג בשרני ועסיסי המתאים לשיטות בישול שונות: גריל, תנור, סיר או מחבת - הכל הולך. הריח הנודף מצלייתו מעודן בהרבה לעומת דגים אחרים ומרקם הדג חלק ונימוח. במקור מגיע הברמונדי מאוסטרליה, בארץ אפילו מכנים אותו "הלוקוס האוסטרלי". הוא גדל באזור האינדו-פסיפי, בין דרום מזרח אסיה דרך צפון אוסטרליה. הוא דג לבן, מה שהופך אותו לנצר למשפחת הלטסיים. ניתן למצוא אותו שוחה במי ים, במים מלוחים ואפילו במים מתוקים. מי חופים, לגונות, שפכי נהר רדודים ומים חמימים הם מקומות בהם גבוה הסיכוי להיתקל בו.

הברמונדי לא רק טעים, אלא גם דל שומן (רק 140 קלוריות במנה). מעט השומן שבו בריא וטבעי והוא עשיר בערכים תזונתיים, מכיל ויטמינים, חומצות אמינו ואומגה 3. באוסטרליה הוא מככב ברשימת ההמלצות של משרד הבריאות, הממליץ לאכול ממנו לפחות פעם אחת בשבוע. טעמו המעודן והעצמות הקלות לשליפה הופכות אותו לאידיאלי לאכילה לא רק בקרב מבוגרים אלא גם בקרב ילדים.

דגי ברמונדי. דן פרץ,
טעים, דל שומן, עשיר בערכים תזונתיים/דן פרץ

"ברמונדי הוא דג שנותן חופש לדמיון וליצירתיות על הצלחת. הוא כל-כך קל ונוח להכנה, מינימום התעסקות, כך שנשאר מספיק זמן להפליג בדמיון על המעטפת, הטעמים הנלווים, הרוטב, התבלינים. איך שלא מטפלים בו - הוא תמיד מצליח", מעידה אשת הקולינריה נורית קריב.

"אם הברמונדי טרי - כל מה שצריך בעצם זה לימון. מדהים כמה הדג הזה מתאים לתרבות האוכל הים תיכונית. הרבה זמן חיכינו לאספקה שוטפת של דגי ברמונדי טריים, ועכשיו יש לנו ברמונדי ישראלי בלי מגבלות ומאוד איכותי, וזאת באמת חגיגה גדולה", אומר השף והדיאטן הקליני אושר אידלמן.

מורדי ללוש. יח"צ,
מורדי ללוש/יח"צ

לומדים את הדג

"תנאי הגידול של המתקן שבנינו אמנם לא התאימו לדגי דניס אבל הבנו שהם יכולים להתאים לברמונדי", מסביר ללוש. "נדרשנו למספר התאמות ועשינו אותן. למדנו את הדג ואת התנאים האופטימליים עבורו, שיפרנו את המערכות ובאמצע 2018 עשינו השקה מחודשת, כשאנחנו מתייחסים לגידול דגי הדניס בעבר כפיילוט ולגידול דגי הברמונדי כעת כדבר האמיתי. השקענו וממשיכים להשקיע רבות בפרסום. יכולת הגידול שלנו היא 2,000 טון בשנה בזמן שהשוק המקומי לפני שיצאנו לדרך צרך כ-200 טון בלבד. לכן היה חשוב להכיר לישראלים את הברמונדי ולגלות להם כמה הוא יכול להתאים לארוחות שלהם. זו הסיבה שהתחלנו למכור אותו ב-2019 במחירי השקה אטרקטיביים, כדי לעודד צרכנים לנסות. הקמנו אתר שמלמד על הברמונדי ומספק מתכונים להכנתו. בקמפיין הפרסומי שהשקנו ב-2019 מככבת מיכל אנסקי".

איזה יתרונות נוספים יש לברמונדי?

"הדג גדל בתנאים מבוקרים, ללא כימיקלים ואנטיביוטיקה ובפיקוח וטרינרי הדוק. התנאים הייעודיים שהוא מקבל מתקיימים תוך שמירה נאותה על איכות הסביבה ובשימוש באנרגיה מתחדשת".

ללוש מספר שחלק מהסיבות למיקום מפעלי החברה בנגב הוא הרצון לפתח את החקלאות ולהביא עשייה לאזור. באזור יש מים מליחים וחמים שמתאימים לגידול הברמונדי והמועצה המקומית מסייעת לחברה בהקצעת קרקע.

"גידול באזור מבודד שכזה גם מסייע להגן על הדגים ממחלות שעלולות לעבור בים ובחוות גידול הצמודות אחת לשנייה. לשמחתנו, אין לידינו חוות נוספות, המתקן שלנו סגור ומבודד - וזה מגדיל את ההגנה, מונע כניסת מחלות וגם שומר על אנרגיה. תהליכי הגידול שלנו מבוקרים מאוד. זו לא חקלאות קונבנציונלית, יש כאן מערכת שלמה של טיפול במים ובקרה על תנאיהם ואיכותם: טמפרטורה, חמצן, רמות של כימיקלים שיש לשמר כדי שהדג יגדל בצורה הטובה ביותר. עשינו פריצת דרך בחקלאות בתנאי סביבה מתועשים והשיטה שלנו הולכת ותופסת תאוצה בעולם".

מהן שאיפותיכם לעתיד?

"בטווח הקצר המטרה שלנו היא להגדיל את הייצור ולהביא את המתקן לתפוקה המלאה. היום הוא פועל על כ-50% ממקסימום היכולת שלו, שהיא כאמור כ-2,000 טון דגים בשנה. כדי להגיע לשם אנחנו ממשיכים לפעול בצד השיווקי, לקדם ולהגדיל את מכירות הברמונדי, להביא אותו יותר לציבור הישראלי כדי שיכיר אותו. הציבור ימצא אותו ברשתות השיווק, בחנויות המתמחות, בשוק המוסדי - במסעדות, בתי מלון, קייטרינג וכו'. בטווח הארוך, אנחנו מעוניינים להרחיב את כל מה שקשור ליכולת עיבוד ואריזת הדגים. ייתכן שבשלב מאוחר יותר נקים מערכות סגורות נוספות לגידול זני דגים אחרים, בהתאם לביקוש בשוק. אחרי הטיפול בדניס ובברמונדי - יש לנו מספיק ניסיון שאפשר למנף לכיוון הזה".

פורסם במגזין תעשיית מזון בעיתון הארץ דה-מרקר

רוצים לקנות ברמונדי ישראלי טרי וטעים? מצאו את החנות הכי קרובה אליכם

אסף לבנון, בשיתוף ברמונדי ישראלי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully